Facilitatoare:
– Laura Piros
, profesoară MERITO pentru învăţământul primar la Şcoala Gimnazială nr. 6 “Iacob Mureşianu” din Braşov şi creatoarea platformei Clasamea.eu
– Ema Patrichi, profesoară MERITO pentru învăţământul primar la Şcoala Gimnazială “Dacia” din Târgu Mureş şi creatoarea platformei EmalaŞcoală.ro;
– Raluca Voina, profesoară pentru învăţământul primar şi director adjunct la Şcoala Gimnazială nr. 6 “Iacob Mureşianu” din Braşov;

Motivație:
În școala românească literația disciplinară a fost tratată sporadic și nu există o tradiție în utilizarea unor strategii eficiente pentru a decoda și a înțelege texte din diverse discipline. Abordările din cadrul literației disciplinare sunt utile pentru a dezvolta competența de receptare a diverselor texte, atât pentru informarea într-un anumit subiect specializat, cât și pentru competența de a învăța pe tot parcursul vieții. Strategiile pe care le propunem vor putea fi transferate în cadrul tuturor orelor, modificând modul de proiectare a lecțiilor clasice.

Obiective:
• Prezentarea diferențelor dintre literație şi literație disciplinară;
• Analizarea principiilor literației disciplinare;
• Exemplificarea strategiilor și metodelor de dezvoltare a literației în diferite arii curriculare;
• Aplicarea strategiilor pe diverse exemple de texte din domenii variate.

Referințe:
• Conley, M.W, Înțelegerea textelor și ariilor curriculare, Polirom, 2019
• Fisher, Douglas et al, 50 de metode de instruire pentru a facilita înțelegerea unui text, Polirom, 2020
• Adler, M.J et al, Cum se citește o carte, Paralela 45, 2023 (ediția a II-a)
• Tomlinson, C.A, Disciplinary Literacy, Corwin, 2016
• Lent, R.C., Disciplinary Literacy in Action, Corwin, 2019
• Shanahan, T., & Shanahan, C. Teaching disciplinary literacy to adolescents: Rethinking content area literacy. Harvard Educational Review: Adolescent Literacy, 78(1), 2008, 40-59.
• Shanahan, T., & Shanahan, C. What is disciplinary literacy and why does it matter? Topics in Language Disorders, 32(1), 2012, p. 7-18.
• Shanahan, T., & Shanahan, C. Disciplinary literacy comes to middle school. Voices from the Middle,22(3), 2015, 10-13.
• Shanahan, T., & Shanahan, C. Disciplinary literacy: Just the FAQsEducational Leadership: Literacy in Every Classroom, 74(5), 2017, 18-22.
• Simmons, D. C., & Kameenui, E. J. (Eds.). What reading research tells us about children with diverse learning needs: Bases and basics. Mahwah, 1998.

Legal D2L
D2L
Dare to Learn SRL
CIF RO49257482
Str Rusciorului 50
Sibiu, Romania
contact@d2l.ro
(+4) 03 71 71 57 57

© Dare2Learn. All Rights Reserved
ro_RORomanian